IK Sävehof är med i ett Facebookspel

Var med och bygg föreningens största SupporterArena. Vår förening har bestämt att vi ska vara med och vi hoppas på ert engagemang.

Att spela SupporterArena är ett enkelt och framför allt ett roligt sätt att tjäna pengar. Vår SupporterArena finns på Facebook. Över 3,3 miljoner använder Facebook i Sverige idag. Genom att du och dina vänner går in och spelar tjänar föreningen pengar. Hjälp oss bygga kommunens största arena och ta upp kampen mot andra föreningar.

För att föreningen ska kunna erbjuda en bra verksamhet är ytterligare en intäkt källa en förutsättning. Det kostar ingenting att gå in och spela mer än din tid. (Läs mer, lägg till text nedan)

Nytt Facebook-spel tillvaratar idrottens bästa resurs – supportrarna

• SupporterArena är ett Facebook-spel där alla idrottsklubbar och dess supportrar kan tävla mot varandra på samma villkor
• Spelet erbjuder idrottsrörelsen ett nytt sätt att tjäna pengar genom sociala medier

Den 31 maj lanseras SupporterArena, ett spel på Facebook där du kan tävla om att bli Sveriges bästa supporter samtidigt som du, utan att lägga en krona, tjänar pengar till din idrottsklubb. Alla idrottsklubbar, oavsett sport eller idrottsföreningens storlek, kan medverka i spelet. Intäkterna kommer från annonsörer, som med spelet får ett sätt att nå ut till en bredare målgrupp med skräddarsydda budskap samtidigt som man stödjer idrotten.

– Idrottsrörelsen har fortfarande enorma utmaningar när det gäller finansiering, säger Bo Wallmander, vd på SupporterArena och som själv har en bakgrund som elitspelare i basket. SupporterArena innebär nya möjligheter för idrottsklubbar där intäkterna normalt är mycket säsongsbundna eller för små idrottsklubbar, som ofta har svårt att dra in pengar, säger Bo Wallmander, vd på SupporterArena. Vi har fått en väldigt positiv respons från såväl annonsörer som idrottsklubbar.

Redan nu har flera av Sveriges mest kända idrottsklubbar, inklusive IFK Göteborg, Frölunda Indians, Gais ,Häcken, ÖIS, Redbergslids IK, IK Sävehof, Kopparberg/Göteborg FC, Jitex, IFK Kungälv, HK Aranäs och Stenungsunds IF registrerat sig samt annonsörer som BMW, Stena Line, Danske Bank och Nordstan.

– Vi är väldigt intresserade av vad SupporterArena kan ge oss, säger Mats Ahdrian, klubbdirektör för Frölunda Indians. Vi ser att SupporterArena är en utmärkt social plattform för att knyta starkare relationer med våra supportrar samtidigt som vi ser att det är ett välkommet intäktsflöde, inte minst för vår ungdomsverksamhet.

Genom SupporterArena får alla supportrar möjlighet att bidra till sin idrottsklubb samtidigt som de har roligt. Supportrarna tävlar tillsammans för laget men även individuellt. För första gången någonsin kan supportrar från olika idrotter så som IFK Göteborg och Frölunda Indians mötas.

– Med SupporterArena vill vi dra nytta av de kanaler där de stora medieinvesteringarna görs idag och där målgruppen finns, säger Bo Wallmander. Det är en ny typ av annonsering som möjliggör för idrottsklubbar att tjäna pengar genom att dra nytta av en outnyttjad resurs, nämligen sina supportrar.

Så går spelet till
SupporterArena är ett frågesportsspel på Facebook där du svarar på frågor om olika ämnen och företag. Frågesporterna, så kallade ”quizzar”, genererar poäng till supportern. Supportrarnas samlade poäng avgör var de placeras i tabellen samt storleken på idrottsklubbens riktiga intäkter. Med din personliga poäng kan du även bygga upp en läktare för din idrottsklubb. På så vis kan du bli exempelvis din klubbs individuellt bästa supporter.

Alla idrottsklubbar kan vara med och tävla och alla idrottsklubbar, sporter, manliga och kvinnliga idrottsutövare samt dess supportrar är lika mycket värda. Annonsörernas pengar samlas i en pott och delas ut till de olika idrottsklubbarna. Spelet innebär ett komplement till traditionell sponsring och ger även annonsörerna mätbara resultat på kampanjerna. 

Eurosponz – företaget bakom SupporterArena
Med erfarenhet från elit- och breddidrott (både som spelare och ledare), från sponsring, finansiering, frågesport på nätet och dataspel startade ett gäng killar i Göteborg, Eurosponz AB, med övertygelsen att supportrar är villiga att hjälpa sina klubbar med ekonomin, bara det är roligt och lätt. Resultatet blev SupporterArena.

Välkomna till din klubbs SupporterArena på www.supporterarena.com den 31 maj.

Fler nyheter

IK Sävehof är klara för kvartsfinal i ATG Svenska Cupen..

Anmälan till Handbollskolan (födda 2017)! Nu är det åter dags..

Det blev en jämn första åttondelsduell i ATG Svenska Cupen..

På onsdagskvällen vann IK Sävehof borta mot Skövde HF med..